dharamsala

mina drommars mal
har far min tankar ro

en manad har mina fotter vandrat pa denna dorr sa frammande mark, men nu hemmastadda.. foljt ett monster och gatt vidare nu i ett supersuperkallt dharamsala, ingen varme pa rummet och ingen annanstans for den delen heller. forrestall er en svensk vinter me nagra minusgrader pa dagen utan varme nagonstans.. puh. det forsta jag gjorde vid ankomst var att bura in mig i mitt rum, med en stor hog med tacken over mig. det kallste aret pa manga ar, jo men visst min typiska otur. men kopte vantar i delhi och hoppas pa varmare klimat efter en vecka. har har jag det bra an sa lange. 1800 meter over havet och jag ser snotackta berg runt om mig. denna plats har varit i min tankar en lang tid och till slut ar jag har. lamnade pushkar i forr gar en lang resa pa tag med en hymn av alla som pratar fort och pa samma gang och hogt. pa tredje vaningen i kupen dar blandas tankar med doften av rok och chai fran mannen nedanfor. delhi pa natten och sedan india gate pa dagen, en parad med trehundra trafikpolismotorcyklar, en frojd for ogat och jag skrattade latt inombords.. alla med samma uniform och hjalmar sag de ut som gubbar fran ett tecknat show. sedan en lang natt med sovbuss upp hit. delade kupe med en tibetansk kvinna i samma alder som mig som berattade om sitt liv och om sin flykt over himalaya vid elva ars alder. en manad tar vandringen over till det nepalesiska gransen och dessa guidningar kan bara aga rum pa natten eftersom den kinesiska polisen vakar i omradet. forra aret intraffade en massaker pa tibetanska flyktingar i bergen.. som i ett krig. efter tva veckor tar maten slut och nar eller om de nar nepal far de salja sina klader for en bussbiljett hit. det pagar sadana vandringar denna kvall och denna natt ocksa. svart att forestalla sig men har har manga tibetaner liknande historier att beratta.

just i dessa dagar ar det tibetansk nyar och det innebar att jag ska fa lyssna och se pa his holiness dalai lama imorgon eller dagen darpa. sedan ska jag skaffa mig ett pass som ger mig intrade pa hans lektioner i som borjar i mitten pa denna manad, ska skaffa mig en fmradio sa jag kan hora den engelska oversattningen direkt. mitt faltarbete da.. vantar pa att det ska alla pa plats, jag tror att det kommer uppenbara sig snart vad jag ska sysselsatta mig med. har en kansla av att denna plats ar bra for mig.

min onskade frihet har jag funnit och jag trivs att resa sjalv. att fa ta in och se och lyssna pa egen hand har jag langtat efter i en hel evighet och att vara sjalv stor mig inte snarare laker det. snart ska jag laka min forkylning under tackeshogen igen och lasa ur min bok. jag tror jag kommer bli van vid klimatet och med hjalp av hot ginger lemon tea with honey ska det nog bli bra alltihop.

en lycka svar att fanga, dold i allt det andra. hemma langt borta och kanslan sa nara
just nu gor jag en paus i detta
ocg satter punkt for den sista raden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback