tak


så käkade jag frukost med glans


det finns

sånger texter låtar
som får mig att rysa ännu en gång
gång på gång
spelas åter igen
och sitter ihop
med klister i min rörelse

solen skiner
besökte torget
ikväll rotfrukter i ugn
o storstädning

älskar ljuset i kupan
när höstsolen skiner in
som att den
sakta sjunger med
toner genom cement

nu innan allting är bränt

mitt framför

ett fenomenalt harmoniskt kaos
sitter och ler

imorgon meditation och fasta
mellan 09.oo- 21.oo
för fred och frihet
världen anordnar
vi får se om orken räcker till

vi bär en hel del av världen inom oss
alla har en egen sorg

cyklade till maija idag
trasslade upp hår och åt paj

jag känner att något är på gång att hända
spännande

honung med smak av pepparmint

dharamsala


tenzin delek rinpoche

AVRÄTTNINGEN AV TENZIN DELEK RINPOCHE STOPPAD!

Den 26 januari 2005 meddelades att dödsdomen mot Tenzin Delek Rinpoche omvandlats till livstids fängelse.


VAD HAR HÄNT SEDAN DESS?

Tenzin Delek Rinpoche är en djupt vördad tibetansk lama känd för sitt arbete med att främja och bevara den tibetanska kulturen, religionen och identiteten i Tibet. Som en öppen sympatisör för Dalai Lama förespråkar han icke-våld och respekt för miljön.

Tenzin Delek Rinpoche och Lobsang Dhondup arresterades den 7 april 2002 efter en bombincident den 3 april i Chengdu, huvudstad i Sichuanprovinsen. Enligt officiella rapporter påträffades "separatistiska" flygblad som krävde tibetanskt oberoende på platsen för sprängningen.

Den 2 december 2002 blev Lobsang Dhondup dömd till döden vid Kardzes folkdomstol i den tibetanska autonoma prefekturen Kardze i Sichuanprovinsen för att ha "uppmuntrat till separatism", "orsakat explosioner " och för "illegalt innehav av vapen och ammunition". Tenzin Delek Rinpoche blev också dömd till döden med två års villkorlighet för att ha "orsakat explosioner" och "underblåst separatism".

Som svar på massiva och högljudda internationella protester i dessa fall har de kinesiska myndigheterna försäkrat en rad oroade regeringar att Tenzin Delek Rinpoches och Lobsang Dhondups fall skulle undergå en "omfattande prövning" och att avrättningarna inte skulle äga rum utan prövning av Folkets Högsta Domstol. Den 25 januari 2003 avslogs emellertid Tenzin Delek Rinpoches överklagande vid ett slutet förhör vid Sichuans folkdomstol. Lobsang Dhondup avrättades följande dag. Detta är den första dokumenterade avrättningen av en tibetan för politiska brott sedan kulturrevolutionen.

Sedan 2002 har minst tolv personer arresterats i samband med detta fall, däribland Tserang Dhondup, som dömdes till fem års fängelse. Många tibetaner togs i förvar för att ha försökt få ut information om razzian till det internationella samfundet. Andra verkar ha gripits helt enkelt på grund av deras kontakter med Tenzin Delek Rinpoche. Tre höga munkar från Tenzin Deleks kloster avtjänade ettåriga domar till administrativ omskolning genom arbete, anklagade för att ha "underblåst separatism". Trovärdiga källor från MR-observatörer rapporterar att de flesta av dessa personer blev misshandlade och torterade, plus att de hölls isolerade under lång tid och att rättsprocessen var otillfredsställande.

Efter en två år lång internationell kampanj för Tenzin Delek Rinpoche meddelade den kinesiska domstolen den 26 januari 2005 att Tenzin Delek Rinpoches dödsstraff omvandlas till livstids fängelse. Nu fortsätter kampen för att få honom frigiven.

his holiness

Dalai Lamas tal den 10 mars 2008

 

Med anledning av fyrtionioårsminnet av det tibetanska folkets fredliga resning i Lhasa den 10 mars 1959 frambär jag mina böner och ger min hyllning till de tappra män och kvinnor i Tibet som utstått outsägliga lidanden och offrat sina liv för det tibetanska folkets sak, samtidigt som jag vill ge uttryck för min solidaritet med de tibetaner som för närvarande drabbas av förtryck och misshandel. Jag skickar också mina hälsningar till tibetanerna inom och utanför Tibet, till dem som stöder Tibets sak och till alla som omhuldar rättvisa.

 

I nästan sex årtionden har tibetanerna i hela det Tibet som är känt som Cholkha-Sum (U-Tsang, Kham och Amdo) tvingats leva i ett tillstånd av ständig fruktan, kränkningar och misstro under det kinesiska förtrycket. Icke desto mindre har det tibetanska folket, förutom att man bevarat sin religiösa tro, nationella känsla och unika kultur, kunnat hålla sin grundläggande strävan efter frihet vid liv. Jag hyser djup beundran för det tibetanska folkets speciella karaktärsdrag och okuvliga mod. Jag är utomordentligt nöjd med och stolt över dem.

 

Många regeringar, frivilligorganisationer och enskilda över hela världen har genom sitt intresse för fred och rättvisa konsekvent gett sitt stöd för Tibets sak. I synnerhet under det senaste året har regeringar och folk i många länder gjort betydelsefulla utspel som klart och tydligt gett uttryck för deras stöd för oss. Jag skulle vilja framföra mitt tack till dem.

 

Problemet med Tibet är mycket komplicerat. Det är i sig självt kopplat till en rad frågor: politik, ett samhälles beskaffenhet, lag, mänskliga rättigheter, religion, kultur, ett folks identitet, näringsliv och den naturliga miljöns tillstånd. Följaktligen måste man gripa sig an problemet på bred front för att finna en lösning där man tar hänsyn till fördelar för samtliga berörda parter snarare än en part enbart. Därför har vi hållit fast vid en politik för ömsesidig nytta, Medelvägens politik, och under många år gjort uppriktiga och ihärdiga ansträngningar för att uppnå detta. Sedan år 2002 har mina utsända genomfört sex omgångar av samtal med berörda tjänstemän i Folkrepubliken Kina för att diskutera relevanta frågor. Dessa omfattande diskussioner har bidragit till att undanröja en del av deras tvivel och gjort det möjligt för oss att förklara våra önskningar för dem. I den grundläggande frågan har emellertid inga som helst konkreta resultat uppnåtts. Och under de senaste åren har Tibet sett ökat förtryck och ökad brutalitet. Trots denna beklagliga utveckling håller jag med beslutsamhet oförändrat fast vid att driva Medelvägens politik och fortsätta vår dialog med den kinesiska regeringen.

 

Ett stort bekymmer för Folkrepubliken Kina är dess avsaknad av legitimitet i Tibet. Det bästa sättet för den kinesiska regeringen att ge tyngd åt sin position är att driva en politik som tillfredsställer det tibetanska folket och vinner dess förtroende. Om vi kan nå försoning genom att beträda en väg av ömsesidigt samtycke, då - vilket jag redan många gånger sagt - kommer jag att göra allt för att vinna det tibetanska folkets stöd.

 

I Tibet har i dag den naturliga miljön skadats allvarligt till följd av den kinesiska regeringens många åtgärder, drivna som de är av brist på förutseende. Och, som resultat av deras folkomflyttningspolitik, har den icke-tibetanska befolkningen ökat mångdubbelt, varigenom de infödda tibetanerna reducerats till en obetydlig minoritet i sitt eget land. Dessutom håller Tibets språk, sedvänjor och traditioner, som avspeglar det tibetanska folkets sanna natur och identitet, på att gradvis förblekna. Som en följd av detta håller tibetanerna i ökande grad på att assimileras med den större kinesiska befolkningen. I Tibet fortsätter förtrycket att öka med många otänkbara och grova brott mot de mänskliga rättigheterna, förnekelse av religionsfrihet och politisering av religiösa frågor. All detta sker som ett resultat av den kinesiska regeringens avsaknad av respekt för det tibetanska folket. Detta är stora hinder som den kinesiska regeringen med berått mod ställer i vägen för politiken för att ena nationaliteterna, hinder som gör skillnad mellan det tibetanska och det kinesiska folket. Därför uppmanar jag enträget den kinesiska regeringen att omedelbart upphöra med sådan politik.

 

Även om de områden som bebos av tibetaner har en rad olika beteckningar som autonom region, autonom prefektur och autonomt län, så är de autonoma enbart till namnet; i själva verket råder ingen verklig autonomi. De styrs i stället av personer omedvetna om den religiösa situationen och drivna av vad Mao Tsetung kallade "Han-chauvinism". Som resultat av detta har den så kallade autonomin inte medfört någon påtaglig nytta för de berörda nationaliteterna. Lömsk politik som inte harmonierar med verkligheten vållar enorm skada inte bara för berörda nationaliteter, utan också för den kinesiska nationens enhet och stabilitet. Det är viktigt att den kinesiska regeringen, som den råtts av Deng Xiaoping, "söker sanningen ur fakta" i uttryckets verkliga betydelse.

 

Den kinesiska regeringen kritiserar mig skarpt när jag tar upp frågor om det tibetanska folkets välfärd inför det internationella samfundet. Innan vi når en ömsesidigt fördelaktig lösning har jag ett historiskt och moraliskt ansvar att fortsätta att tala fritt å deras vägnar. Det är emellertid allmänt känt att jag till hälften dragit mig tillbaka sedan den tibetanska diasporans politiska ledare direktvalts av den tibetanska allmänheten.

 

Kina träder fram som ett mäktigt land genom sina stora ekonomiska framsteg. Detta bör välkomnas, men det har också gett Kina en möjlighet att spela en viktig roll på den globala scenen. Världen väntar ivrigt på att få se hur dagens kinesiska ledare kommer att förverkliga sina uttalade idéer om "ett harmoniskt samhälle" och "en fredlig uppgång". För att realisera dessa idéer räcker det inte med ekonomiska framsteg enbart. Det måste också till förbättringar vad gäller iakttagandet av rättsäkerhet, öppenhet och rätt till information, liksom också yttrandefrihet. I och med att Kina är ett land med många nationaliteter måste de alla ges jämlikhet och frihet att slå vakt om sina respektive unika identiteter, om landet ska förbli stabilt.

 

Den 6 mars 2008 sade president Hu Jintao: "Stabiliteten i Tibet berör landets stabilitet, och säkerheten i Tibet berör landets säkerhet." Han tillade att de kinesiska ledarna måste trygga tibetanernas välfärd, förbättra arbetet som har att göra med religion och etniska grupper samt bibehålla social harmoni och stabilitet. President Hus uttalande överensstämmer med verkligheten och vi ser fram emot dess genomförande i praktiken.

 

Detta år väntar det kinesiska folket med stolthet och iver på invigningen av de olympiska spelen. Jag har från allra första början stött tanken att Kina skulle få ges tillfälle att stå som värd för de olympiska spelen. I och med att sådana internationella idrottsevenemang, och i synnerhet de olympiska spelen, håller fast vid principerna om yttrandefrihet, jämlikhet och vänskap, bör Kina visa sig som en god värd genom att ge dessa friheter. Därför bör det internationella samfundet, förutom att man skickar sina idrottsmän, påminna den kinesiska regeringen om dessa frågor. Jag har fått veta att många parlament, enskilda och frivilligorganisationer världen över genomför en rad aktiviteter med tanke på den chans Kina har till en positiv förändring. Jag beundrar deras uppriktighet. Jag skulle med eftertryck vilja hävda att det kommer att vara av stor betydelse att observera den period som följer efter spelens avslutande. De olympiska spelen kommer utan tvivel att djupt påverka det kinesiska folkets sinne. Världen bör därför undersöka vägar för att satsa den kollektiva energin på att få till stånd en kontinuerlig positiv förändring inom Kina också efter att de olympiska spelen avslutats.

 

Jag skulle vilja ta detta tillfälle i akt för att uttrycka min stolthet över och uppskattning av den uppriktighet, tapperhet och beslutsamhet som visas av det tibetanska folket inom Tibet. Jag uppmanar dem enträget att fortsätta att verka fredligt och inom lagens råmärken för att se till att alla minoriteter i Folkrepubliken Kina inklusive det tibetanska folket ska kunna åtnjuta sina legitima rättigheter och fördelar.

 

Jag skulle också vilja ta detta tillfälle i akt för att speciellt tacka Indiens regering och folk för deras fortsatta och enastående stöd för de tibetanska flyktingarna och Tibets sak, liksom också alla de regeringar och folk som fortsätter att engagera sig för Tibets sak.

 

Med mina böner om alla levande varelsers välfärd.

 

Dalai Lama 10 mars 2008

 

(översättning till svenska av Monica Masuda)


tyst

min fot sover
godnatt

skriver

repar vatten
betydelselöst
onödigt förstörande
glömmer historien
upprepar misstag igen
doppar tår i något sött
nytt att gömma sig under
sudda ut och börja om
andras bitterhet är ljuv
välter dig i avundsjuka
du mår bättre då
önskar dig
lyckönskningar och lev väl
med allt det där

läser och inspireras
och cyklar till andra änden av stan ibland
leker med vänner och samlar skatter
lagar rotfrukter och dricker te
har det ganska bra ändå
letar efter borttappade dikter
finner på väg

adjö till eder alla
medmänniskor i maskineriets slaveri

idag

hade jag fullständigt glömt bort döden


undrar om äktheten
hoppas att jag inte har fel
tanken
driver på vågor av likgiltighet
sår dövas med medvetenhet

så långt jag kan se
där bortom
bredvid sitter allt

vädrar bort natt
och in med en dag

andra grader

smälter is
letar efter strån inunder
alla dessa lyckliga dagar
samlade i en skål
låst inne
framkallar hysteri
odefinerat
oklarbar

en näve näring
en droppe salt
för öga

vet vad min huvudbry vill säga
borde ge mig
och bege mig
ut igen
den ärså stor
vår värld
och den bara väntar där ute
och känns idag mycket nära igen
allt här så långt bort

förvirringen känns behagligt bra
nu vet jag
hur värme känns

vi definerar
och spekulerar
fyller tidningar med ord
av ett annat slag




dagen till ära

måndag
skickat över sextio mail
försöker finna mig ett jobb
funderar över denna måndag
funderar över en måndag om ett tag
då kanske jag vet mer
än vad jag gör idag
förhoppningsvis

vill färdas långt igen
finns i tankar
något håller kvar
men än lever drömmar
om en förlorad stad

gillar oskriven framtid
odiktat och påhittat
bara ett nu
att leva klart

känner höst i luften
och finner ro i det
skriver brev
och hoppas på svar

lugn
läser böcker
från pärm till pärm
luktar på skrivna blad
skriver ner
på vägen

på en väg

de bygger


bjuder på konstig bild


vacka vardagsskit


lägger korten i leken

om allt är en trollkonst
vem är då trollkarln?
om våra hjärnor vore så enkla att vi kunde förstå den
så skulle vi vara så dumma att vi inte kunde det ändå
men då borde ju trollkarlen vara så smart att den förstår oss
en vem förstår då den hjärnan?
jag hänger inte med

om jag kunde säga allt jag går och tänker på
skulle du bli sårad arg glad och förvånad på samma gång
men jag håller det för mig själv
och vandrar omkring i ett töcken av allt
kan inte beskriva min känsla
men det ekar i mitt huvud
av minnen och vemod
framtidskval
och lust att göra någonting
men samtidigt läsa o lära

ett virrvarr av val


fingrar i jord

ja och sen satte eline ord på det
svårt för avsked
jo tråkigt men sant
jag kommer sakna både honom o henne
negativ vemod o blandat med andra känslor
har åkt bil idag
till ställen med stor betydelse i historien
vilket kanske inte gjorde saken bättte direkt
sitter många minnen i väggar på olika platser
så mycket man missar när tiden går
om man väljer att se från den sidan av allt

sedan inhandlades gröna saker o röda saker
och andra saker också förstås på abdos
så nu är hela mitt älskade kylskåp fylld av dem
det gör mig glad när jag öppnar dörren
som en regnbåge av frukt och grönt

sedan
fingrar ner i jord
som läker mig

små som växer sig stora
stannar vi i växten?

brev






kaka

bästa citatet:
jag fikar tills käken låser sig. sen dricke jag öl tills den lossnar igen

kanske jobbar ett tag o sedan reser vidare
österut eller söderut?
men just nu trivs jag med att sitta still
även fast stllheten i denna stad
är kaotisk o innebär många möten

när det blir för mkt åker jag hem
läser bok o dricker te

leva för stunden
precis som nu

inspireras

tittar inte

utan bara ler

mycket folk
kärt sådant
mycket ont ihalsen
oroväckande
kur ikväll
vård imorgon

kontakt det är vad det handlar om
ett tecken som hör vänskap till
den går via mig
och ingen annan

shankar mahadevan

vi traskar runt
i vårt samsara
vänder oss om
och försöker hitta ut
från lidande och tristess
det är vi som bildar världen
behövande sömndruckenhet
och lever förtroligt

jag är där för dig
lika
du är där för mig

lekande lätt


...


nu

är jag åter
på marken som kallas hemma

chaite

kardemumma o kanel
som guld tillsammans

gömmer mig bakom gardinen
tittar på folk
och funderar ut en plan
snart är det dags att gå ut igen
dit ut
lätt att hamna i kval
tankar o sagor
och låta tid rinna förbi
luft under mina fötter
och jag beger mig iväg igen

ska jag åka dit?

löven kommer snart
sakta
dala ner igen till
en underbar höst

vi besöker

en ny tid

traskar i en hemstad
har eksem
och vill upp igen
till kallt vatten som värmer själen
ut i skog o leva bland fjäll
hitta hem gör jag ej på ett tag
fortsätter min luff i sverige
vidgar mina vyer
i sthlm finns varma känslor
och nattliga äventyr
i norrland fanns skog o ro

och 60 mil på 9 timmar

med hjälp av tummen
nu har jag en blåsa på foten
och ska slappa o styra upp saker här ett par dagar
har en plan
som jag mår bra av
spännande framtid
är vår

inte några färger kan beskriva min resa
flytta undan jag hinner inte med

så blev vi till is
men du
sätter höstsolen i brand


sthlm


hos bror min


uppsala


jämtland


urkult


befinna sig

i en stor stad o traska fram
omfamnade norr
blickade längre bort
badade nakna i älven
och försvann in i en skog
dansade o plockade skräp
vann tid på resa neråt
gamla vänner i gott sällskap
med varann
lekande lätt
beskriver mer när tid finns

nu ska vi leka ännu mer


reser till dig inom kort
ännu söderut
till städer jag aldrig besökt förut
visar du vägen?

ett hej från en plats
i sol o lite regn

lever starkt
lever lätt
begär inte mer ändå just nu
vad betyder det?

framtiden är här nu