varanasi

en stad
i mitt liv just nu

lamnade mcleodganj i tarar, mkt jag lamnat dar, staden manniskorna o en bit av mig sjalv. det gav mig liv igen. bussen akte och jag ville bara springa ut kasta en sten o vinna over tiden igen. men hejdade mig och oppnade ett paket istallet. delade sleeper med fyra personer pga brist pa plats, men jag somnade som en stock av utmattning. de sista dagarna uppe i bergen var magnifika. hamnade i delhi igen for tredje gangen. tog mig till agra samma dag. satt dar och tittade pa taj mahal. vacker men anda inte tillfredstallande. saknade allt gammalt och lugn och ro. riktiga indien igen, mkt manniskor, indiska man och alltid detta krangel. tog mig till tagstationen och bokade tag till varansai samma kvall. tre stader pa en dag alltsa, pust och ston. at dahl och chapati och drack chai med en gammal man pa gatan innan taget gick o jag bev antligen tillfreds med den nya situationen. taget var fem timmar forsenat nar jag vaknade pa morgonen, men dodade tiden tillsammans med tva brittiska toser. alskar alla dessa tagresor. ingenmansland i tiden tid och en stund for reflektion. tycker om att det gar sa sakta. en dag i taget.
varanasi
gagnes, dimma o morgonljus. sma grander och tempel och manniskor och tillfallen overallt. det tog mig ett tag att vanja mig igen efter lugnet men nu strosar jag har pa nya aventyr. min kamera och jag ar basta vanner. mitt mal idag ar att skaffa ett nytt batteri till min klocka jag fick av nagyila, som hon i sin tur fick av en resenar hon stotte pa for flera ar sedan, hon har vantat pa nagon som behover en klocka och ett tillfalle, sa jag fick den, toppen. i gar morse akte jag bat pa gagnes vid sex pa morgoen och sag alla ghats och badande manniskor. det var shivas brollopsdag igar och det ar en stor festival har, vilket gor mig glad i sjalen for hinduerna vet minsann hur man ska sla till pa stort. nu alskar jag detta land igen och tror jag stannar har tva natter till. pa egen hand en dag i taget.
bodhgaya ar mitt nasta mal for att ta upp mina studier i buddhism, hangiven detta nu och jag langtar efter att fa suga i mig mer information o visdom. men bihar ar krangel och bus sa jag ska tad et forsiktigt nu nar jag ar pa egen hand. bojkottar stora bokstaver och agnar min uppmarksamhet till de sma. nu ska jag branna en skiva och ga ner till vattnet for min dagliga meditation o suga in atmosfaren annu en dag. idag gommen molnen solen men det ar skont. det branner pa min hud igen.


karleken till detta land ar stor
och jag har funnit min framtid har

kasta sten
o vinna tillbaka tiden

som sma atomer

 

lite senare:

varlden ar liten

fann en van fran tushita har

vi ska pa utflykt imorgon till buddhas fodelseplats

det kommer bli grymt

o sen golden temple

oj oj oj

varlden ar bra liten


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback