(15:30-43)

därpå föll änglarna ned inför människan, alla utom iblis som vägrade ansluta sig till dem som föll ned inför henne. gud sade: "iblis! varför faller du inte ned på ditt ansikte som de andra?" iblis: svarade "jag är inte den som ska falla ned inför en människa, som du skapat av ljudande krukmakarlera, av formbar gyttja!" gud sade: "bort härifrån! utstött skall du vara och min förbannelse skall följa dig till domens dag!" iblis sade: "herre! bevilja mig anstånd till den dag då människorna skall uppväckas från de döda!" gud svarade: "du är en av dem som skall beviljas anstånd till den dag vars ankomsttid är känd av mig ensam". iblis sade: " herre! eftersom du kommit mig att begå ett felsteg, lovar jag att för människorna utmåla det onda på jorden i de mest förföriska färger och leda dem alla till synd, alla utom dem som är dina verkliga, hängivna tjänare!" gud sade: "detta är för mig en rak väg: du skall inte ha makt över andra tjänare än dem som helt gått vilse och av fri ilja följer dig. helvetet är den fastställda mötesplatsen för dem alla."

reder ut wahy och raghib
och älskar ängeln israfil
törne och tistel den ger mig
taqwa vår gudsfruktan vakar
nära som ens egen halspulsåder
den djupaste fruktan

ibland djinner och devas
i den outgrundliga mystiken

vingslag
och berber ibland bergen

Kommentarer
Postat av: Anonym

http://sarahadil.blogg.se/

2009-09-01 @ 14:52:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback